vrijdag 9 juli 2010

Jarig

Vaison-la-Romaine is een toeristische attractie van formaat. Centraal ligt de gallo-romeinse brug die al bijna 2000 jaar met zijn 17 meter lange boog de Ouvèze overspant en een aantal heftige overstromingen heeft overleefd. Het heeft ook een middeleeuwse bovenstad die zich hoog boven de rivier bevindt met een imposant kasteel als blikvanger. De fraai gerestaureerde steegjes zijn steil en met een soort gladde grote kiezelstenen geplaveid. Vaison dankt zijn bijnaam 'la Romaine' aan de belangrijke Romeinse opgravingen die op twee locaties aan het begin van de vorige eeuw werden blootgelegd. En op dinsdag is er altijd een leuke markt, wat mij een vrolijk jurkje oplevert.

Met mijn ouders toeren we nog lekker een dagje in de buurt van de Mont Ventoux en pakken een terrasje. We doen ook nog een poging het luchtbed van mijn vader te reanimeren. Na wat gepruts met water een zeepsop vinden een lek wat we gelukkig kunnen plakken. Maar de volgende nacht blijkt dat het luchtbed nog steeds langzaam leegloopt. Als hij met een grote knal ook nog door de bijbehorende stretcher heen zakt en buiten in een stoel moet slapen is de maat vol: Ze kopen een nieuwe! En je zou het niet geloven, maar ze hebben het nog steeds naar hun zin...

Op de dag dat we uit Vaison-la-Romaine vertrekken ben ik jarig. 's Ochtends in de tent wordt ik al enthousiast toegezongen en bij 'hieperdepiep hoera' gooit Bas vrolijk zijn handjes in de lucht. Van Wim en Bas krijg ik symbolisch een litertje motorolie, voor nog vele veilige en gezellige kilometers met z'n drietjes. De mobiele telefoon piept vrolijk van de sms-jes met felicitaties. En als klap op de vuurpijl hangen er ook nog ballonnen aan de tent. Zo voel ik mij toch nog een beetje jarig in het verre Frankrijk. Maar lang kan ik er niet van genieten: De hele boel moet worden opgebroken, we gaan weer verder!

Met de lipstickroze auto van mijn ouders in de achteruitkijkspiegel rij ik met Bas via kleine binnenweggetjes nog enkele tientallen kilometers in westelijke richting. Hier komen we ook de eerste velden met zonnebloemen tegen. We rijden ook door de wijngaarden van de Côte du Rhône, waar in de oogsttijd de tractoren met druiventrossen af en aan rijden. Door elke wijnboer wordt je via reclameborden uitgenodigd te komen proeven. Maar als we bij elke 'cave' zouden stoppen en een glaasje zouden nemen komen we niet ver vermoed ik...

Na een warme hotelovernachting in een dorpje met de mooie naam La Begude de Mazenc ontbijten we 's ochtends in het plaatselijke park met knapperend verse baguettes en croissants. We verkassen vandaag een kleine honderd kilometer door een golvend landschap. Dat is met een temperatuur die is opgelopen tot ruim 35 graden geen pretje meer, vooral voor Wim niet op de fiets. Maar door langzaam aan te doen en de nodige tussenstops in te lassen komen we toch in St. Donat-sur-l'Herbasse aan. Met klotsende oksels, dat wel. En gelukkig voor Wim en mijn vader kan de finale van het WK voetbal op deze camping in breedbeeld worden bewonderd!

Snikhete groeten

4 opmerkingen:

  1. Aloha Allemaal,

    Nu nog een hernieuwde poging......de vorige mislukte omdat de dollars er weer in moesten....daar had IK geen zin in!. Deze keer is het gratis....dus een lang verhaal!
    Allereerst natuurlijk van harte gefeliciteerd nog, dit vanuit een even warm maar ook wonderschoon Hawaii!. We, Elles en Ik zijn nu alweer op het derde eiland, Maui, waar het goed toeven is. Nu in een luxe hotel/risort aan de kust, de vorige twee dagen heel kneuteirg maar super sfeervol in een studio zonder airco....maar lekker geslapen dat we daar hebben! We genieten hier ook van jullie verhalen maar gaan toch ook onze eigen gang door morgen op een catemaran te stappen en turtles te bekijken......en oh ja we hebben inmiddels allebei een digitale camera, dus foto's te over!! Nou dat waren mijn krabbels, mogelijk wil Elles ook nog even???? ze staat naast me.....Aloha Ellen
    Nu alles is al verteld, de warmte valt erg mee er waait altijd wel een wind,
    Groetjes vanaf de andere kant van de wereld ook van mij, Aloha Elles

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi vijftal,
    Wat een ervaringen weer. Mooie plaatjes, mooie verhalen en ook wel verhalen waar ik om moet grinniken ... Pa die door zijn bed zakt ... wat zal het volgende zijn??? En blijven lachen dat vind ik wel knap.
    Hier is het ook nog steeds bloedheet, maar gisteren wel veel onweer gehad met veel regen. Hoef ik de tuin dus even niet te sproeien ...
    Fijn dat je een gezellige verjaardag hebt gevierd. Als jullie thuis zijn, doen we het nog wel even dunnetjes over.
    Verder nog een aardig nieuwtje: Jan en Henri gaan verhuizen naar Amersfoort. Gisteren nog even geholpen (van 10-20 uur). Aardig omdat het voor hen natuurlijk heel fijn is en ze daar een leuk huis krijgen, maar minder natuurlijk voor de achterblijvende wageningers en slopend voor de helpers in dit weer ...
    Zit nu lekker op de bank met de Tour op de televisie en vanavond de grote finale ... Dus allemaal veel plezier bij de voetbal en tot gauw via blog, mail of telefoon.
    Knuffel voor allemaal en een extra knuffeltje voor 'mijn' Bas.
    Anne-Marie en Beer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sven en Kristel13 juli 2010 om 18:19

    Hallo lieverds, heb nog eens de tijd genomen om jullie lieve knuffels toe te sturen, jullie hebben zoals ik zie de tijd van je leven, groot gelijk geniet nog maar lekker zolang het kan. Ik zie ma en pa zijn er ook weer bij geef hen ook maar een knuffel van ons en Line voor je verjaardag de hartelijke wensen!!!!!!!!!!

    Hier is de zomer ook toegeslagen en binnen dikke 2 weken komt mijn zus met kroost dan wordt het ook hier lekker druk!!

    Tot slot een dikke zoen vorr onze kleine grote vriend Bas

    Jullie zimmermannetjes uit spanje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Yvonne en Alwin13 juli 2010 om 19:07

    Hallo avonturiers

    Line nog van harte gefeliciteerd..Leuk dat pa en ma zijn gearriveerd , wat een feest voor Basje.. Heerlijk om te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben.
    Wens jullie hele fijne roertjes nog en wij kijken weer uit naar de verhalen en foto's
    Wij hebben de WK goed doorstaan en geen problemen gehad hier in Zuid-Afrika. Het was reuze gezellig..Het Oranje gevoel was ook hier goed te zien.
    Nou lievies een fijne tijd samen en tot schrijfs weer
    dikke kus Yvonne en Alwin

    BeantwoordenVerwijderen