maandag 17 mei 2010

De eerste bergen

Ondertussen hebben we de steden Ferrara en Bologna achter ons liggen, beide schitterend, maar wel heel verschillend qua karakter. Ferrara doet nog een beetje dorps aan. Je ziet er een boeiend contrast tussen de middeleeuwse kern met smalle en bochtige straatjes, en de in de renaissance ontworpen uitbreidingen met brede straten, parken en villa's. We hebben er een kamer in de plaatselijke jeugdherberg kunnen bemachtigen. Dat kostte mij wel nog wel even wat moeite, aangezien ik verkeerd stond met m'n karretje, en vervolgens met "Italiaanse passie" naar een andere parkeerplaats werd gedirigeerd. De veertig ronddartelende en schreeuwende schoolkinderen doen mij trouwens aan ver vervlogen tijden herinneren...

Bolgona is een échte grote stad. Kilometers buiten het centrum is er al een enorme drukte. Fietsers, scooters en auto's rijden allemaal over dezelfde weg en lijken bezig met een wedstrijd wie het eerste het volgende stoplicht haalt. De "bungalow" die we daar hebben lijkt meer op een kleine bouwval, maar we doen het er maar mee. De andere bungalows worden bevolkt door een divers pluimage. Links van ons Marrokaanse buren en verderop een Italiaanse juffrouw die nodig eens naar de tandarts moet. Maar er hangt een ontspannen sfeertje en er zijn verschillende kleine kinderen waar Bas mee kan spelen.

Op zaterdag verder richting het zuiden getrokken, de Apennijnen in. Eerst het karretje nog even afgetankt en gezorgd dat ik voldoende olie had. Op het vlakke ging het allemaal prima, maar ik ben toch wel benieuwd hoe het in de bergen gaat. Daarbij is het ook nog eens superslecht weer, met veel mist, regen en kou. Het eerste stuk ging reuze goed, maar naarmate ik verder kwam werd het steiler, en moest ik soms terugschakelen naar de eerste versnelling. En bovenop de bergkam heb ik behoorlijk last van de fikse zijwind. Het gaat niet snel, maar ik kom er wel! Het berghotelletje is een welkom eindpunt voor die dag.

Mistige groeten...

1 opmerking:

  1. Hoi Wim en Line,
    Ja, ja, het zag er zo mooi uit in de weersvoorspelling ... maar het komt weer hoor. Italië krijgt meer zon (en wij ook). Wel lastig als je daar boven op een berg ook nog veel wind hebt. Een zonnetje met een zacht briesje klinkt toch meer als vakantieweer.
    Wel goed karretje hè? Als is het langzaam, zolang je er komt is het toch goed? Jullie hebben niet echt haast, het is tenslotte wel een vakantie al zal het op dit soort dagen toch een beetje op werken lijken ....
    Ik zal jullie nog een keer een beetje zon toesturen en wat meer warmte, als was het maar voor het achter de hand houden.
    Vanaf 5 juni hou ik wat meer zon voor mezelf, maar dan zal het bij jullie nog wel een heel stuk warmer zijn.
    Liefs en knuffel x3, Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen